nportal

Držićeva Tirena prvi put prikazana na moru

Kol 05, 2017

Predstava Držićeva Tirena 2017., plovidbeni performans u moru, na moru i o moru u Vidrinoj godini imao je svoju praizvedbu sinoć na jedrenjaku sv. Ivan, od Porta pa sve do Lokruma i natrag. Kako su istaknule Mira i Vesna Muhoberac, koje potpisuju ideju, dramaturgiju i režiju ovog performansa, posveta je to i zahvala Marinu Držiću Vidri, genijalnome sugrađaninu, hrvatskome dramatičaru i pjesniku koji je umro prije 450 godina, a bez kojega ni hrvatska književnost, ni kazalište, ni životi Dubrovčana ne bi bili isti.
"Predstavu smo zamislile kao nastavak kulturološke senzacije, pronalaženja dviju knjiga Marina Držića prije 10 godina u Italiji. Naime, te je godine vrsni muzikolog i profesor Ennio Stipčević, tražeći tekstove i note Cvijete Zuzorić, pronašao dva prvotiska Držićevih knjiga za koje se pretpostavljalo da neće nikad biti nađeni, i to internetskim pretraživanjem, u milanskoj knjižnici Nazionale Bradense i time zadužio cijelu europsku kulturnu javnost, kao i znanstvene krugove. U jednoj je knjizi Držićeva Tirena, u signaturama pripisana navodnome mađarskome svećeniku (hrvatskome svećeniku i književniku Marinu Držiću) i možda zato stoljećima skrivena od javnosti, a u drugoj su knjizi tiskani svi Držićevi tekstovi napisani u stihovima. Dolazak Pjesni Teatar M&M obilježio je predstavom Cabaret Držić i/ili Držićev Ajme (Što je nama Držić i što smo mi njemu: cabaretni performans) ispred Doma Marina Držića i unutar DMD-a. Nitko nikad dosad nije izveo Držićeve stihove kao cjelovitu predstavu. Zato je naša predstava u Dubrovniku u srpnju bila svjetska praizvedba toga djela", istaknule su Mira i Vesna Muhoberac dodavši da su priču o drugoj knjizi i njezinom misterioznom nestanku, pronalasku i dolasku doma zaokružili ovom novom predstavom: Držićeva Tirena 2017. (plovidbeni performans u moru, na moru i o moru u Vidrinoj godini).
Obje predstave čine duologiju dviju suvremenosti prebacivanjem iz današnje u renesansnu svakodnevicu i nazad.
"Tirena u djelu i iz djela putuje iz Rijeke dubrovačke, gotovo mitskoga mjesta pretpovijesti, iz vode, ali i Držićevih posjeda u pitoresknom izvoru, hladencu morem i podzemnim svijetom do Grada i naše predstave. Naša Tirena spušta se mediteranskim parkom do Komarde i Lazareta i postaje i ostaje predmet žudnje svim muškarcima u djelu kao žena, ljepota, umjetnost. Kupido pjesmom i strjelicama posreduje ljubavima i ljubavnim zapletima na krilima Ovidijevim, ali anticipirajući i Shakespeareov San Ivanjske noći i tragediju Romeo i Julija puno godina poslije Držićeva odlaska (prošle se godine obilježavalo 400 godina od bardove smrti). Pastorala Tirena, kako je naznačeno na naslovnici prvotiska: izvedena na moreškanski način, prva je pastorala u hrvatskoj književnosti, prethodi joj u nekim segmentima samo Radmio i Ljubmir Džore Držića, a tek se u baroku javlja slavna vila Dubravka i Gundulićeva istoimena pastorala. Marin Držić Vidra napisao je pastoralu Tirena 1548., u dobi od 40 godina i u vrijeme dominacije Mavra Vetranovića, koji je Držića od kritika da je plagirao njegovo djelo obranio, kao stariji kolega, što je vrlo rijetko i u današnjoj umjetničkoj i akademskoj zajednici, pjesmom Pjesanca Marinu Dtžiću upomoć", istaknule su Mira i Vesna Muhoberac.
Ovo je bio prvi put u kazališnoj umjetnosti da se dovodi Tirena i Tirena na brod, pastoralna komedija i komedijska pastorala i najljepša od svih vila koja živi u moru i s riječkim morem i u fikciji i u stvarnosti, a uprizorili su je mladi glumci, studenti glume i dramaturgije na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu i studentica kemije, ujedno školovana pjevačica.

Leona Rašica

Nportal

Izdavač publikacije: Neovisni portal d.o.o. za informacijske usluge i marketing