nportal crop

ŽIVOT UZ ADHD: ZAŠTO SE U NAŠIM ŠKOLAMA NE SPROVODI INDIVIDUALIZIRANI PROGRAM, ONAKO KAKO BI TREBAO?

Lis 11, 2017

Sigurno ste puno puta čuli za ADHD, ali velika većina zapravo ne zna što obuhvaća taj poremećaj i kako se odražava u svakodnevnom životu djece i odraslih. Skraćenica označava deficit pažnje i hiperaktivni poremećaj koji se javlja u ranoj dobi, ali ga je teško dijagnosticirati pa se prve dijagnoze uspostavljaju negdje oko djetetovog polaska u školu. ADHD je poremećaj koji ima od 3 do 10 % školske djece, a češće ga imaju dječaci nego djevojčice.
Ono što najviše iritira roditelje djece s ADHD-om jest naklapanje o tome kako je to „izmišljeni poremećaj“, ili priča o tome kako se sada „živa“ djeca nazivaju hiperaktivnom. Ni jedno ni drugo nije točno, o čemu svjedoče mnoge obitelji koje imaju člana s ADHD-om i dobro znaju da „živa“ djeca nemaju veze s ovim poremećajem. Isto tako, danas se olako dijagnosticira ADHD, pa sukladno tome, kada dijete zaboravlja pisati domaću zadaću ili se ne može koncentrirati na nastavu, ne znači nužno kako ima ovaj poremećaj. ADHD se dijeli na tri oblika: predominantno nepažljivi, predominantno hiperaktivno impulzivni i kombinirani tip (nepažnja, hiperaktivnost i impulzivnost).
Pisali smo već o tamnoj strani ADHD-a i teškoćama kroz koje prolaze roditelji hiperaktivne djece. Ipak, sustav je taj koji ne pomaže ovim obiteljima. U mjesecu ADHD-a pisat ćemo o nečemu što smatramo vrlo bitnim. Škola je mjesto na kojem djeca provode pola svog dana. Djeca s ADHD-om imaju pravo na individualizirani ili prilagođeni nastavni program. Provodi li se? Iz iskustva roditelja, vrlo rijetko.
Mnogi nastavnici nisu upućeni, neki su i nezainteresirani, a neki takvu djecu smatraju razmaženom i neodgojenom. Čast iznimkama, koji se trude kako bi saznali što više o ovoj problematici, ali njih je ipak mali broj.
Izrada individualiziranog programa podrazumijeva prilagodbu metode, sredstva i didaktičke materijale koji podupiru edukacijske potrebe djeteta, te prilagodbu u ocjenjivanju. Izrađuje se do kraja rujna za tekuću školsku godinu. Program mora biti dostupan i objašnjen roditeljima. Individualizirani postupci bi trebali biti: najjednostavniji sadržaji redovnog programa, jednostavni zadaci, jasna objašnjenja, dati djetetu duži vremenski period za usvajanje sadrržaja, produžavanje vremena za ispit ili diktat, dati prednost usmenim odgovorima pred pismenim, smanjiti nepotrebno prepisivanje, u udžbenicima potcrtati rečenice koje su bitne, koristiti primjere iz svakodnevnog života kako bi se pojasnila neka lekcija, više puta objašnjavati sadržaj, obavezno pohvaliti učenika, ako se izgubi koncentracija, lagano ga dotaknuti po ramenu jer je „odlutao“, staviti naglasak na ono što dijete može, a ne na ono što ne može.
Kad se dijete uzvrpolji, više ne može sjedati mirno, stane se okretati na satu, treba mu dozvoliti kratak predah, jer tada se ne može skoncentrirati, a i svojim ponašanjem ometa druge učenike u razredu. Dovoljno mu je dozvoliti da ode do wc-a, prošeta do stručne službe, malo se odmakne od nastavnog sadržaja.
Roditelj bi nakon određenog vremenskog roka trebao dobiti i izvješće o realizaciji, o tome kako je i koliko dijete usvojilo nastavni program.
Koliko se individualizirani program za vaše hiperaktivce sprovodi u vašim školama? Jeste li dobili na ruke program i izvješće? Jesu li mu prilagođene ocjene i sadržaj skraćen? Nažalost, to su problemi na koje i dalje moraju ukazivati- sami roditelji.

Ivana Žuvela Kalina

Nportal

Izdavač publikacije: Neovisni portal d.o.o. za informacijske usluge i marketing

Temeljni kapital: 20.000,00 kn (uplaćen u cijelosti)

Upisan kod Trgovačkog suda u Splitu – stalna služba u Dubrovniku pod br. Tt-16/589-3, dana 27.01.2016. god. MBS: 090004038, MB 01657844
OIB 84003986390, Račun otvoren u Addiko banci
IBAN: HR7825000091101059527

Sjedište: Vukovarska 26/4, 20000 Dubrovnik